امیرحسین ثابتی

 "جلیلی 92 همان احمدی ن‍ژاد 84 است"، "احمدی ن‍ژاد 2 آمد"، "جلیلی؛ ورژن جدید احمدی ن‍ژاد" و ...

اینها بخشی از تیترها و تحلیل هایی است که این روزها مخالفان جلیلی به طور گسترده مطرح می کنند، عمده منطق و استدلال آنها "مشابهت سازی سعید جلیلی و محمود احمدی نژاد" است تا در نهایت چنین نتیجه گیری شود که نباید به جلیلی اعتماد کرد و در صورت رییس جمهور شدن وی، بسیاری از مشکلات و اقدامات اشتباه احمدی نژاد تکرار خواهد شد؛ اما در پس این مقایسه مع الفارق؛ مغلطه ساده ای گنجانده شده که قابل تامل است.

افراد و جریان هایی که امروز برای نفی جلیلی اصرار بر مقایسه میان وی و احمدی نژاد دارند، خواسته یا ناخواسته این دو را در "نقاط قوت" یکدیگر مقایسه می کنند، به عبارت دیگر وقتی ساده زیستی سعید جلیلی با ساده زیستی احمدی نژاد مقایسه می شود و در پس آن نتیجه گیری می شود که این یک نقطه منفی در کارنامه جلیلی محسوب می شود؛ بیش از هر چیز دست خالی مخالفان جلیلی آشکار می شود چرا که وی در مقایسه با نقاط منفی احمدی نژاد دارای اشتراک خاصی نیست.

به عنوان مثال، جلیلی در طول دوره 6 ساله حضور خود در شورای عالی امنیت ملی کشور نشان داده بسیاری از نقاط ضعف احمدی ن‍ژاد را ندارد و علاوه بر ساده زیستی، مردمی بودن، پر کاری و ... که همان نقاط قوت رییس جمهور فعلی است،‌فردی بسیار کم حاشیه است که در عین حال از مواضع انقلابی و اصولی خود ذره ای کوتاه نیامده است. جلیلی در عین تقوای سیاسی؛ مرزبندی روشنی با جریان های موازی مدعی اصولگرایی، تکنوکرات ها و سیاست بازان دارد و رصد دقیق مواضع و رفتارهای سیاسی وی نشان می دهد، "عقلانیت انقلابی" شاه کلید تفسیر کنش های سیاسی او محسوب می شود.

 جلیلی در عین حال نه تنها بواسطه عملکرد خود طی سالهای اخیر، ولایتمداری خود را نشان داده است بلکه تاکیدات وی در اولین حضور انتخاباتی اش در برنامه گفتگوی ویژه خبری مبنی بر فصل الخطاب بودن "قانون" نشان می دهد نوع نگرش او به قانون و لزوم پایبندی به آن چگونه است؛ چرا که کارنامه وی طی سالهای گذشته نیز به گونه ای است که هیچ فردی قانون ستیزی یا اصرار بر دور زدن قانون آن را در جلیلی مشاهده نکرده و با توجه به این پیشینه مشخص، تاکیدات امروز وی نسبت به این مساله را نمی توان نوعی شعار انتخاباتی و لحظه ای توصیف کرد.

با این تفاسیر بیشتر می توان سطح استدلال و منطق افرادی که این روزها سعی می کنند با مقایسه نقاط قوت جلیلی و احمدی نژاد، نقاط ضعف احمدی نژاد را به جلیلی نسبت دهند، تشخیص داد.

بیان تحلیل های عجیب،‌ غیر منطقی و کینه توزانه ای مانند اینکه چون احمدی نژاد هم انسان ساده زیستی بود -و هنوز هم هست- ولی در بسیاری از موارد دیگر موفق عمل نکرد، پس حتما جلیلی هم همانطور خواهد بود! و پراید سوار شدن جلیلی و روحیه مردمی مثال زدنی وی یک نقطه ضعف بزرگ برای اوست؛ همه و همه نشان می دهند دست مخالفان جلیلی برای مقابله گفتمانی با وی تا چه حد خالی است و بالعکس این مدل رفتارها حاکی از آن است که جلیلی همان فردی است که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نخستین روز  سال 92؛ دارای نقاط قوت احمدی نژاد منهای نقاط ضعف اوست.